اثر رژ لب نظریه یا مطالعهای است که به بیان ساده میگوید در بحرانهای اقتصادی وقتی مردم توان به دست آوردن کالاها و خدمات لوکس را ندارند، سراغ کالاهای لوکس ارزانتر میروند.
به عنوان مثال بازار گوشیهای چند ده میلیونی برند داغ میشود. رستورانها شلوغتر میشود. این تعریف ترجمهای شاید بیشتر موضوع را روشن کند.
مصرف کنندگان که از محدودیت های مالی رنج میبرند به روشهایی برای فراموشدرمانی، نسبت به مشکلات مالی خود متوسل میشوند. همین یکی از دلایلی است که باعث می شود رستوران ها و سرگرمیها با قیمت متوسط در هنگام بحران های اقتصادی به خوبی کار کنند.
بپذیرید که استرس دارید، که نگران هستید ولی با آنها درگیر نشوید. بگذارید همانجا باشند. اینها را معلم زبان انگلیسی میگفت. مدتی میشود که کانال یوتیوب او را دنبال میکنم. گاهی لابلای آموزش تکنیکهای آزمون آیلتس چنین آموزشهایی هم دارد.
فکر میکنم یکی از علتهایی که باعث میشود آدمها همیشه ذهنشان مشغول باشد این است که سعی میکنند به خودشان دروغ بگویند. همان تکنیکهایی که میگوید به موفقیت فکر کن. به پولدار شدن فکر کن.
اما من فکر میکنم باید اول وضع موجود را پذیرفت. بعد از آن شروع به انجام فعالیتی کرد که وضعیت ناراحت کننده را تعدیل کند.
مثلا وقتی قبل از یک جلسهی مهم نگران هستیم، استرس داریم یا هر چیز دیگری، اول باید بپذیریم که این نگرانی طبیعیست. حالا میتوانیم به این فکر کنیم که برای کم کردن اثراتش چه میتوانم بکنم. قدم بزنم. به یک موسیقی گوش کنم. آب بنوشم. با کسی آن اطراف معاشرت کنم.
یا اگر قرار است موفقیتی بدست بیاورم تنها فکر خالی به موفقیت و روز و شب نوشتن تابلوی موفقیت بدون هیچ فعالیت و کوششی یک جور دروغ گفتن به خود و در نهایت سرخوردگی و شکست است.
وضع موجود را بدانیم. بپذیریم و برای تغییرش تلاش کنیم...